Welke benzine tank je het beste in je scooter?
Welke benzine in je scooter?
Standaard staat EURO 95 voorgeschreven als bezine welke je kan tanken in je scooter.
…Toch horen we steeds vaker van importeurs dat wij klanten moeten adviseren om brandstof te tanken met een hoger octaangetal.
Euro 95 is de laatste jaren in kwaliteit achteruitgegaan vanwege toevoegingen om de brandstof ‘schoner’ te maken. Deze aanpassingen hebben weer negatieve invloed op de verbranding waardoor roetvorming kan ontstaan. Aangezien scootermotorblokken (voornamelijk 4-takt) uit kleine elementen bestaan, zijn ze erg gevoelig voor achtergebleven roetrestjes.
Neem bijvoorbeeld de kleppen in de cilinderkop. Deze open en sluiten continu en laten de in- en uitlaatgassen door. Door roetvorming kan het zijn dat de kleppen minder goed afsluiten (lekken) waardoor er drukverlies ontstaat en de brandstofstroming negatief beinvloed word. De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs wijgeren te starten.
Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie. Vaak worden hier bovendien nog extra toevoegingen toegevoegd die zorgen voor een nog schonere verbranding.
Bij veel brandstofpompen heeft deze ‘upgrade’ een eigen naam. Hier enkele voorbeelden van de Premium benzinesoorten per pompstation:
• SHELL: V-Power
• BP: Ultimate
• TEXACO: Superplus
• ESSO: Synergy Supreme+
E5 of E10 ?? Hoe zit dat nou?
E5 staat voor de 5% Bio-ethanol welke vermengd is door de benzine. E10 staat voor 10% Bio-ethanol wat vermengd is door de benzine.
Bio-ethanol is een biologische vorm van benzine, vaak gemaakt van bijvoorbeeld mais.
Het voordeel hiervan is dat Bio enthanol minder c02 uitstoot dan benzine. Dit moet trouwens nog blijken. Ook is Bio-ethanol vernieuwbaar. Waar fossielebrandstoffen uiteindelijk op kunnen raken zijn de grondstoffen voor Bio-ethanol, zoals maisplanten te alle tijden bij te planten. Door E10 te tanken wordt de c02 uitstoot iets verkleind en wordt er bijgedragen aan het verminderen van het uitputten van de voorraad fossiele brandstoffen.
Echter schuilt er voor bepaalde gebruikers, zoals bezitters van oudere auto’s en motoren, maar ook praktisch alle scooter rijders een groot nadeel aan het tanken van E10…
Bepaalde middelen in E10 trekt vocht aan waardoor er roestvorming kan ontstaan in de motor en benzinetank. Daarnaast kan E10 brandstof de rubbers in de motor en benzinetoevoer aantasten. Denk aan brandstofleidingen en afdichtringen (pakkingen). Ook laat de verbranding er van meer roetresten achter in de motor, hetgeen waar de modernere 4-takt scooters (met of zonder injectie) erg gevoelig voor zijn.
Conclusie: Houd sowieso euro 98 aan bij de pomp en liever niet Euro 95 (…en helemaal geen E10). Dat is écht beter voor je motor.
Tip: Schaf een flesje Injectie-/ Kleppenreiniger aan en optimaliseer je brandstof voor minder problemen. Één flesje is goed voor zo’n 10 tankbeurten. Dit is te koop in onze winkel.
Tip: Vermijd budget pompstations (de zogenaamde prijsvechters). Er wordt gezegd dat de kwaliteit van benzine van deze pompen ook onder de norm is.
Ook hier geldt: Goedkoop is duurkoop.
Tip: Wil je iets goeds doen voor het millieu: Maak geen onnodige kilometers, zorg voor een goede bandenspanning en laat je scooter goed onderhouden. (en zo zijn er nog heel veel dingen te bedenken wat je kan doen om het millieu iets minder de belasten. Denk daar eens goed over na!)